۱۳۹۲ مرداد ۱۵, سه‌شنبه

کارنامه بزرگان

مرور هدفمند بر کارنامه  بزرگان

انجام کارهای اساسی و  سترگ  مانند پی ریزی نهادهای ماندگار در کشور یا تأسیسات زیر بنایی اقتصادی و یا بناهای فرهنگی و هنری از جمله اموری هستند که صیانت کشور و اعتلای سطح جامعه و فرهنگ کاملاً به آنها وابسته است . زمامداران فرهیخته در هر  کشور دقیقاً برای فراهم آوردن شرایط همین  فضای سازندگی و آبادی کشور  انتخاب و یا بعد از تصدی امور و انجام اقداماتی چشمگیر از این قبیل  در زمان مسئولیت شان مورد تأیید جامعه قرار گرفته ، جای شایسته خود را در تاریخ رقم میزنند. اینها جزء وظایف مسلمی است که رهبران جامعه سیاسی به تصدی و انجامشان افتخار  مینمایند و تمام هم و غم خود را بدان مصروف میدارند ،  تا ضمن بقای خود در مصدر قدرت و استفاده از حقوق قانونی خود،  وسیله مباهات  خود و عقبه فکری و بازماندگان خویش را فراهم نمایند که اگر چنین کنند خدماتشان مأجور و سعی شان مشکور خواهد ماند.
این گونه خدمات البته بدست فرهیختگان جامعه  و دانشمندان ، مهندسین و صنعتگرانی تحقق می یابد که با مدیریت و هماهنگی های لازم برای برنامه های خویش ، عوامل تولید را فراهم نموده و طرح  خود را  به مرحله  اجرا در میآورند.  بنا بر این هر کدام از کارهای بزرگ  از مرحله ایده تا طرح و اجرا مستلزم حضور وهمکاری تخصصها و نیروهای لازم در انجام آنهاست ، که رهبران  سیاست پیشه  توان انجام حتی یکی از آن امور را دارند.  بنا براین پادشاه یا رئیس جمهور یک کشور ضمن دریافت حقوق و انواع مزایا در عالیترین حد ممکن وظیفه تأمین شرایط رشد اقتصادی و سیاسی  برای جامعه را  دارد تا بستر رشد و تعالی جامعه فراهم گردد. حال اگر رهبری ضمن استفاده از آن همه مزایا و امکانات ، بخواهد مانند یک خلافکار معمولی هم با قانون شکنی وانجام تقلب یا کلاهبرداری و تشکیل باند  به شیوه گانگسترها به جمع آوری مال و منال و املاک  هم بپردازد یا درآمدهای ملی را در راه امیال خویش به هدر دهد  چنین فردی هر اندازه که در زمان او کارهای مهم و سازنده انجام پذیرد شخصاً سنخیتی با رشد جامعه ندارد و نمیتوان این امور را به او نسبت داد، چون  با تمامیت خواهی خود ثابت کرده است که اگر میتوانست منابع مادی  آنها را هم بنفع خود مصادره مینمود و در عمل مانع از تحقق آنها میشد.  در هر رژیمی که سوء استفاده و رانتخواری توسط حکومت نهادینه شده و حقوق شهروندی ، اقتصادی و سیاسی افراد بنفع حاکم تضییع شود نهایت بلاهت خواهد بود که امور مثبتی را که مجموعه ای از شهروندان با امکانات جامعه به انجام میرسانند به شاه ، رهبر و یا متولیان  آن  رژیم نسبت دهند هر چقدر هم که جبر زمانه یا اقتضای اوضاع ، وجود  آنان را با چنین پروژه هایی همزمان  نموده باشد.
ضمن احترام به تمام سلایق سیاسی که نتیجه محیط فرهنگی و آموزشی افراد در زمانها و دیدگاههای مختلف است و با اذعان به  اینکه  هر کدام از گروهها  حق دارند خواسته های خود را بطور شفاف و از طریق تعامل با دیگران پیگیری و از راه گفتمانی سازنده به یک دموکراسی پویا برای تغییر دائم دست یابند ، امید است  که نتیجه این همگرائیها به تشکیل یک جبهۀ واحد در مقابل حاکمیت تمامیت خواه منجر شود تا بتوانند با یک روش قاطع در مقابل آن موضع گیری نمایند   .
  اخیراً بودجه هایی که منشأ آنها معلوم نیست  برای احضار اموات و تجسّد مردگان سیاسی هزینه میشوند که باید از جایی به یغما رفته  باشند و الا پول حلال به این ریخت و  پاشها قد نمیدهد و یک سرمایه گذار هم برای رضای خدا موش نمیگیرد. چنانچه منابع مالی چنین پروژه‌هایی اعلام نشوند ظنّ غالب آن خواهد بود که دست اندر کاران و گروههای ذینفع در این روند خود را به اجانبی  فروخته اند که همواره در صدد تسلط بر ایران  و سوء استفاده از موقعیت و منابع ملی آن به هر بهانه و به هر  قیمت بوده اند. در این فرآیند آنانکه زود تر و بیشتر  از دیگران زیان می بینند همان طرز تفکرهایی خواهند بود که قبلاً هم چوب این کارهای  بزرگان خود را خورده اند و اکنون  این علم و کتل ها ببهانه و به اسم آنان بر افراشته میشوند .                 

         

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر